Het satirische tijdschrift Charlie Hebdo is donderdagochtend nog niet te koop in ons land, maar vrijdag wel.

De vijfhonderd bestelde exemplaren van het nieuwste nummer van het satirische Franse tijdschrift Charlie Hebdo komen donderdagmiddag naar Nederland. De bladen worden in de nacht van donderdag op vrijdag naar verschillende verkooppunten gedistribueerd en zijn dan op vrijdagochtend voor het publiek te koop.

Dat bevestigde de directeur van distributeur Audax donderdag. Hij wil geen uitlatingen doen over waar het tijdschrift te verkrijgen zal zijn. De partij wordt verdeeld over zestig tot tachtig verkooppunten.

De eerste uitgave van Charlie Hebdo na de bloedige aanval op het redactiekantoor in Parijs zou donderdagochtend in Nederlandse kiosken en boekhandels te koop zijn, maar de bestelling werd niet geleverd.

Inmiddels heeft Audax-directeur Eric Willems contact gehad met de drukkerij in Parijs waar hem ‘flinke excuses’ zijn aangeboden en de formele belofte dat de bladen donderdag in de loop van de dag op transport gaan naar Nederland. Het is nog niet duidelijk wat er misging met de levering donderdagochtend.

Mensen in de rij

Bij een tijdschriftenkiosk van AKO op Schiphol stond donderdag in alle vroegte al een handjevol mensen in de rij voor een exemplaar van Charlie Hebdo. Toen de winkel open ging om 06.00 uur was dat een tiental geïnteresseerden en dat aantal nam snel nog toe.

Twee marechaussees houden de boel in de gaten in de AKO-vestiging bij de aankomsthal op Schiphol. Toen duidelijk werd dat het Franse tijdschrift niet was aangekomen, dropen de meeste mensen af.

Run op het blad

Ook bij andere boekwinkels en kiosken, onder meer op NS-stations, hadden zich donderdagochtend mensen gemeld om een exemplaar te scoren. In Nederland werd woensdag op Marktplaats al flink gehandeld in het tijdschrift.

Charlie Hebdo was woensdag al wel te koop in Frankrijk en meteen ontstond er een run op het blad. De oplage werd verhoogd van 3 naar 5 miljoen exemplaren, maar dat betekent niet dat er meer beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt. Het is het eerste nummer dat verschijnt na de aanslag op de redactie van het blad in Parijs. Die kostte vorige week woensdag aan tien medewerkers en twee agenten het leven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl